اگر بخواهیم یکی جدیدترین و زیباترین انواع سیستم‌های نورپردازی را به شما معرفی کنیم، باید به سراغ نورپردازی با فیبر نوری برویم. در اواخر قرن بیستم شاهد ورود فیبر نوری در نورپردازی بودیم. این سیستم نوری جذابیت بسیار زیادی دارد و به دلیل برخورداری از مزیت‌های بیشمار، توانسته است جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. ما در این مطلب قرار است کاربرد‌ فیبر نوری نورپردازی را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

نورپردازی با فیبر نوری

در ابتدای مطلب اجازه دهید در مورد سیستم نورپردازی با فیبر نوری توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه کنیم. فیبر نوری متشکل از رشته‌های بسیار باریک، شفاف و کشیده است که به جای جریان برق، نور را از خود عبور می‌دهد. بنابراین در هر قسمتی از ساختمان که فیبر نوری وجود داشته باشد، منظره کهکشانی را به تصویر خواهد کشید که واقعاً یک منظره بسیار زیبا و تماشایی است. رشته‌های فیبر نوری، شیشه‌ای و کاملاً شفاف هستند. قطر آن‌ها بسیار نازک است و به همین دلیل در حالت عادی دیده نمی‌شوند. وقتی شما سیستم نوری را روشن می‌کنید، مکان‌هایی که فیبر نوری قرار گرفته‌اند شبیه به ستاره‌هایی در کهکشان به نظر خواهند رسید.

مزایای استفاده از فیبر نوری در نورپردازی

شاید تصور کنید که نورپردازی با فیبر نوری تنها به دلیل زیبایی ظاهری، بسیار مورد توجه قرار گرفته است ولی این تنها مسأله نیست. بلکه مزایای کاربرد فیبر نوری در نورپردازی به حدی است که مورد توجه صنعتگران و پیمانکاران در ساختمان‌سازی قرار گرفته است:

۱- همانگونه که گفتیم فیبر نوری منظره‌ای شبیه به یک کهکشان پر ستاره را برای شما رقم می‌زند. به همین دلیل سقف ساختمان بهترین مکان برای قرار دادن فیبر نوری است و منظره‌ای واقعاً چشمگیر را ایجاد خواهد کرد.

۲- از آنجایی که در داخل رشته‌های فیبر نوری نور عبور می‌کند و خبری از جریان برق نیست، بنابراین امنیت سیستم روشنایی فیبر نوری بسیار بالا می‌باشد. حتی در محیط‌های مرطوب هم می‌توان از این سیستم روشنایی استفاده کرد.

۳- میزان مصرف انرژی در نورپردازی با فیبر نوری بسیار پایین است و این مسأله هم به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و هم صرفه اقتصادی دارد چون هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.

۴- یکی دیگر از موارد که باعث افزایش کاربرد فیبر نوری در نورپردازی شده است، بحث انعطاف‌پذیری این سیستم روشنایی می‌باشد. ما در ادامه مطلب انواع کاربرد‌های فیبر نوری در نورپردازی را برای شما توضیح خواهیم داد. در این صورت متوجه می‌شوید که چه اندازه این سیستم روشنایی منعطف است.

۵- چون جریان برق در داخل فیبر نوری وجود ندارد، پس خطر اشتعال و آتش سوزی نیز وجود نخواهد داشت.

۶- تعمیر و عیب‌یابی سیستم روشنایی با فیبر نوری واقعاً راحت است. اصلاً خطر اتصالی مدار‌های الکتریکی وجود ندارد و ایمنی کار بالا می‌رود.

مزایای استفاده از فیبر نوری نورپردازی

بررسی کاربرد فیبر نوری در نورپردازی

همانگونه که گفتیم، سیستم نورپردازی با فیبر نوری واقعاً منعطف است و در نتیجه دامنه کارایی این سیستم روشنایی واقعاً زیاد می‌باشد. از جمله مهم‌ترین کاربرد‌های فیبر نوری در نورپردازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از فیبر نوری برای طراحی سقف ساختمان
  2. طراحی سالن‌های پذیرایی
  3. طراحی سقف استخر، سونا و جکوزی
  4. طراحی اتاق خواب
  5. نورپردازی لابی ساختمان
  6. استفاده از فیبر نوری در دوربین‌های دیجیتال برای عکسبرداری پزشکی

محدودیت‌های کاربرد فیبر نوری در نورپردازی

علی رغم مزیت‌هایی که برای کاربرد فیبر نوری در نورپردازی ذکر کردیم، محدودیت‌هایی در این سیستم وجود دارد که البته به عملکرد تکنسین برای نصب فیبر نوری در نورپردازی بستگی دارد:

۱- برای نورپردازی با فیبر نوری به ظرافت و دقت عمل بسیار بالایی نیاز است. یک خطا می‌تواند باعث اختلال در انتقال نور در رشته‌های فیبر نوری گردد و در نتیجه وقتی شما سیستم روشنایی را روشن می‌کنید، به طرح نهایی نخواهید رسید.

۲- توجه داشته باشید که در زمان نصب فیبر نوری، زاویه بین رشته‌ها بسیار مهم است. اگر این زاویه‌ها از حدی بیشتر شود، این مسئله باعث شکستگی فیبر نوری خواهد شد.

۳- درست است که انعطاف‌پذیری فیبر نوری بالا است اما در بین انواع فیبر نوری، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. ممکن است فیبر نوری که انتخاب کرده‌اید‌، انعطاف‌پذیری کمی داشته باشد و در صورتی که بیش از اندازه کشیده شود، دچار ترک و شکستگی می‌گردد.

کلام آخر

اگر می‌خواهید مدل‌های مختلفی از کاربرد فیبر نوری نورپردازی را مشاهده کنید، به سایت تیدا لایت مراجعه کنید. ما علاوه بر ارائه نمونه کار، کلیه تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی نورپردازی با فیبر نوری را در داخل سایت قرار داده‌ایمو با خیال راحت می‌توانیم محصولات ضمانت شده را از تیدا لایت خریداری کنید. همچنین می‌توانید در صورتی که مایل بودید، طراحی و نصب نورپردازی با فیبر نوری را به ما بسپارید.