اگر به تازگی یک خانه خریده‌اید و می‌خواهید طراحی دکوراسیون داخلی را آغاز کنید، پیشنهاد ما این است که انواع مدل‌های سقف کهکشانی را از نزدیک مشاهده کنید. این مدل سقف‌ها به حدی زیبا هستند که حتی برای محیط اداری نیز مناسب می‌باشند. بسته به اینکه حرفه‌ شما چیست، می‌توانید زیباترین سقف کهکشانی را برای محیط کار اجرا کنید. این نوع سقف‌ها معمولاً با فیبر نوری که متشکل از لامپ‌های LED هست طراحی می‌شوند.

سقف کهکشانی چیست

شما دوست ندارید در اتاق خوابی که می‌خوابید یک سقف پر از ستاره در پیش چشمان خود داشته باشید؟ زمانی که دراز می‌کشید این سقف واقعاً آرامش و زیبایی زیادی را در پیش چشمان شما می‌آورد. سقف کهکشانی یک سقف کاذب مملو از ستاره‌های بسیار ریز و زیبایی است که شما را به یاد کهکشان راه شیری می‌اندازد. حتماً تا به حال در شب در دل کویر سفر کرده‌اید. اگر به آسمان نگاه کنید، گویی یک سفره پر از ستاره بر روی سر شما پهن شده است و یک نمای زیبایی را برای شما ایجاد می‌کند. در طراحی سقف کهکشانی از فیبر نوری نورپردازی استفاده می‌شود که وقتی روشن می‌کنید، شبیه به ستاره‌های کوچک در کهکشان می‌درخشند.

برای طراحی سقف کهکشانی معمولاً از فیبر نوری استفاده می‌شود. فیبر نوری رشته‌های باریک بسیار روشنی هستند که در داخل آن‌ها لامپ‌های LED قرار گرفته است. وقتی قرار است سقف کهکشانی طراحی گردد، این رشته‌ها باید به گونه‌ای در داخل سقف نصب شوند که بعد از روشن شدن، نمای پر از ستاره را برای شما به ارمغان بیاورند. بنابراین نصب سقف کهکشانی به ظرافت بالای نیاز دارد.

انواع سقف کهکشانی

به طور کلی سقف کهکشانی در سه مدل ساده، مدل نورپردازی و مدل سه بعدی طراحی می‌گردد. قطعاً زیباترین مدل انواع سقف کهکشانی، حالت نورپردازی است چون در این صورت رشته‌های نوری در داخل سقف کار می‌شوند و بعد از روشن کردن لامپ، گویی ستاره‌هایی در سقف می‌درخشند. به همین دلیل است که اغلب افراد به سقف کهکشانی مدل نورپردازی علاقمند هستند که در این میان شما می‌توانید سیستم‌های نوری متنوعی را برای سقف کهکشانی اجرا نمایید. البته قطعاً فیبر نوری نورپردازی انتخاب بسیار ایده‌آلی خواهد بود.

کاربردهای سقف کهکشانی

از آنجایی که انواع سقف کهکشانی جز زیباترین و مدرن‌ترین سقف‌ها شناخته شده‌اند، به همین دلیل کاربردهای زیادی دارند:

۱- شما می‌توانید برای طراحی اتاق خواب از سقف کهکشانی استفاده کنید. به عبارت دیگر سقف کهکشانی به طور عمده برای اتاق خواب استفاده می‌شود چون واقعاً آرامش و زیبایی زیادی را برای اتاق‌ها به همراه خواهد داشت.

۲- برای طراحی سالن پذیرایی نیز سقف کهکشانی یک ایده بسیار جذابی خواهد بود منتهی باید نحوه قرارگیری رشته‌های فیبر نوری به گونه‌ای باشد که ظاهری شلوغ به سالن پذیرایی ندهد.

۳- پیشنهاد می‌کنیم برای طراحی اتاق کودک نیز حتماً از سقف کهکشانی ایجاد استفاده کنید چون یک فضای رویایی را برای کودک ایجاد می‌کند که باعث تحریک خلاقیت او و از طرف دیگر حس آرامش به کودک خواهد شد. بنابراین هم کودک شما از نظر توانایی‌های ذهنی ارتقا پیدا می‌کند و هم برای خواب، در محیطی امن و آرام می‌خوابد.

۴- برای طراحی فضای استخر نیز سقف کهکشانی واقعاً ایده‌آل خواهد بود.

۵- در سالن‌های پذیرایی که مخصوص مراسم‌های مختلف به خصوص جشن‌های عروسی و یا تولد هستند نیز سقف کهکشانی واقعاً یک ایده بسیار زیبایی خواهد بو.

۶- از دیگر کاربردهای سقف کهکشانی می‌توان به سینماهای خانگی، اتاق بازی، آشپزخانه و حتی سالن‌های کنفرانس اشاره کرد.

نصب انواع سقف کهکشانی

مراحل نصب سقف کهکشانی

اما اکنون در مورد این موضوع صحبت کنیم که برای نصب و اجرای سقف کهکشانی باید به چه صورت عمل نمود. مراحل کار به شرح زیر می‌باشد:

طراحی سقف کهکشانی

در اولین قدم شما باید براساس محیطی که می‌خواهید سقف کهکشانی را در آنجا نصب کنید، یک طراحی ایده‌آل داشته باشید. به این نکته توجه کنید که اندازه‌گیری‌ها در این مرحله با ظرافت و دقت بالایی انجام شود. همچنین در انتخاب رنگ‌ها باید به فضای مورد نظر توجه داشته باشید. برای مثال اگر می‌خواهید سقف کهکشانی را برای اتاق نصب کنید، می‌توانید تنوع رنگ ستاره‌ها را بیشتر کنید.

آماده سازی سطح مورد نظر

اکنون باید سقفی که قرار است بر روی آن سقف کهکشانی را نصب کنید آماده کنید. این مرحله شامل پاکسازی سطح مورد نظر، خط کشی و صاف کردن نقاط نامنظم بر روی سقف می‌باشد.

نصب چهارچوب سقف کهکشانی

 سقف کهکشانی بر روی پروفیل‌های آلومینیومی نصب می‌شود. این قاب پروفیلی می‌تواند مخلوطی از آلومینیوم و پلاستیک باشد. براساس وزن سقف کهکشانی، شما باید بهترین و مقاوم‌ترین قاب را انتخاب کنید.

نصب پارچه پارچه کششی

اکنون نوبت به نصب پارچه کششی با طرح کهکشانی بر روی قاب مورد نظر می‌رسد. این پارچه با استفاده از تکنیک‌های خاص در چهارچوب مورد نظر ثابت می‌شود. نصب کردن پارچه نیاز به دقت دارد تا به هیچ عنوان چین و چروک بر روی آن اتفاق ایجاد نشود و پارچه به صورت کاملاً یکنواخت بر روی سقف نصب گردد.

 طراحی فیبر نوری

در این مرحله باید رشته‌های فیبر نوری را بر روی پارچه سقف کهکشانی نصب کنیم. همانگونه که قبلا گفتیم رشته‌های فیبر نوری متشکل از لامپ‌های LED بسیار کوچکی هستند. در این مرحله شما باید براساس نقشه‌ای که از قبل طراحی شده است، نصب رشته‌ها را انجام دهید تا بعد از روشن شدن لامپ‌ها، نمای کهکشانی را ایجاد کند.

نکات مهم برای اجرای سقف کهکشانی

از جمله مهمترین مواردی که برای اجرای سقف کهکشانی باید در نظر گرفت عبارتنداز:

۱- شما سقف کهکشانی را باید برای فضاهای داخلی ساختمان اجرا کنید تا زیبایی آن را شاهد باشید بنابراین برای تراس یا بالکن اصلا مناسب نیست.

۲- این نکته را به خاطر بسپارید که دمای محیط بر روی عمر مفید لامپ‌های LED تاثیر می‌گذارد. بنابراین دما باید بین ۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد باشد.

۳- در طراحی سقف کهکشانی از پارچه‌های  PVC استفاده می‌شود. توجه کنید که این پارچه از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

۴- اندازه‌گیری سقف برای نصب سقف کهکشانی را به کارشناسان و متخصصان در این حوزه بسپارید تا اندازه‌گیری با دقت بالا انجام شود.

کلام آخر

شما برای اجرای نورپردازی سقف کهکشانی می‌توانید از چراغ‌های SMD و یا کریستال‌های نوری نیز استفاده کنید ولی پیشنهاد ما این است که به سراغ فیبر نوری بروید چون در این صورت میزان مصرف انرژی به شدت کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر چون رشته های نوری بسیار ریزی در فیبر نوری استفاده شده است، ظاهر سقف کهکشانی واقعی‌تر جلوه خواهد کرد. برای خرید فیبر نوری سقف کهکشانی می‌توانید با تیدا لایت در ارتباط باشید. براساس مساحت سقف ساختمان ما متراژ مناسبی از رشته‌های فیبر نوری را برای شما ارسال خواهیم کرد. حتی می‌توانید طراحی و نصب سقف کهکشانی را به ما بسپارید.