وقتی در مورد طراحی دکوراسیون داخلی صحبت می‌کنیم، روشنایی و نورپردازی، دو رکن بسیار مهم به حساب می‌آیند. برخی از افراد فکر می‌کنند که روشنایی و نورپردازی دو مقوله کاملاً یکسان هستند در صورتی که اینگونه نیست. اگر این مطلب را مطالعه نمایید متوجه تفاوت روشنایی و نورپردازی خواهید شد. پس اگر به فکر طراحی دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار خود هستید، توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب را با دقت مطالعه نمایید تا ذهنیت درستی درمورد نورپردازی و روشنایی داشته باشید.

نورپردازی چیست

برای بررسی تفاوت نورپردازی و روشنایی، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که تعریف علمی در مورد هر یک از این دو مقوله داشته باشیم. منظور از نورپردازی، خلق یک محیط روشن با کمک نور برای مکان خاص است. در واقع با نورپردازی، ما جلوه‌های ویژه‌ای را در محیط داخلی یا خارجی ساختمان با استفاده از نور ایجاد می‌کنیم. نورپردازی کمک می‌کند مکان خاصی با استفاده از نور، بسیار برجسته و زیباتر به نظر برسد. بنابراین در طراحی دکوراسیون داخلی، نورپردازی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. برای مثال ما می‌توانیم با استفاده از نورپردازی، این امکان را فراهم کنیم که قسمتی از دکوراسیون نسبت به سایر قسمت‌ها، بیشتر به چشم بیاید و جلوه خاصی داشته باشد.

روشنایی چیست

اما وقتی درمورد روشنایی صحبت می‌کنیم، منظور ما این است که ما با استفاده از سیستم نوری، این امکان را فراهم می‌کنیم که تمامی قسمت‌های یک ساختمان و تمامی اجسام در هر اندازه‌ای که هستند، قابل مشاهده باشد. در واقع توانایی دیدن اجسام به کمک نور طبیعی یا لامپ و مهتابی، روشنایی نام دارد. ما در طول روز می‌توانیم از روشنایی نور طبیعی استفاده کنیم. ولی در شب برای دیده شدن محیط داخلی ساختمان و تمامی اجسام، باید حتماً به سراغ لامپ یا مهتابی برویم و نیاز به روشنایی مصنوعی داریم.

بررسی تفاوت ‌های روشنایی و نورپردازی

اکنون که با تعریف روشنایی و نورپردازی آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که تفاوت روشنایی و نورپردازی را با یکدیگر بررسی کنیم:

 تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر مفهوم

اگر تعریف نورپردازی و روشنایی را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده باشید، متوجه شده اید که روشنایی مفهوم کمی دارد. وقتی درمورد روشنایی صحبت می‌کنیم، منظورمان تامین نور کافی برای دیدن است. اما وقتی درمورد نورپردازی صحبت می‌کنیم، یک مفهوم کمی و کیفی مدنظر ما است. یعنی نورپردازی باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر خوب دیده شدن منظره، زیبایی نیز به چشم بیاید.

 تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر رنگ‌ های استفاده شده

با توجه به اینکه هدف روشنایی، دیده شدن محیط و اجسام است، معمولاً از رنگ‌های آفتابی و مهتابی استفاده می‌شود. ولی در نورپردازی، چون هدف ما زیباتر شدن محیط و طراحی دکوراسیون داخلی است، تنوع رنگ‌هایی همانند سبز، قرمز، بنفش و آبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جذابیت محیط، چندین برابر افزایش یابد.

تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر ثبات نور

در روشنایی، نورها ثبات زیادی دارند چون هدف این است که ما بتوانیم بهتر ببینیم. ولی در نورپردازی چنین چیزی نیست. از آنجایی که در نورپردازی در کنار بهتر دیدن، جذابیت نیز مطرح است، بنابراین از انواع مختلف لامپ‌های LED استفاده می‌شود. همین مسئله منجر به تغییر خروجی نور برای ایجاد رنگ‌های متفاوت می‌گردد.

تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر کاربرد

بحث روشنایی، عمدتاً در محیط‌های مسکونی و به‌طور کلی محیط‌هایی که انسان در آن حضور دارد مطرح می‌شود. برای مثال خانه، محیط کار، ورزشگاه و… نیاز به روشنایی کافی دارند. ولی نورپردازی، ابزاری برای ارائه ایده‌ها و طراحی‌های جدید برای زیباتر شدن یک فضای خاص است. بنابراین بیشتر در فضاهای سبز، فضای شهری، پارک‌ها و نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر منبع نوری

در روشنایی عمدتاً از منابع نوری مستقیم که به طور کامل دیده می‌شوند استفاده می‌گردد. برای مثال مهتابی‌هایی که بر روی دیوار نصب می‌شوند، همان روشنایی هستند. ولی در مورد نورپردازی، منابع نوری مستقیم و غیر مستقیم به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید سقف اتاق کودک خود را با رشته‌های لامپ LED به رنگ صورتی تزیین کنید به‌گونه‌ای که وقتی روشن می‌شود، نور صورتی به چشم بیاید اما هیچ ردی از رشته‌های نوری دیده نمی‌شود. در چنین شرایطی شما از منبع نوری غیر مستقیم استفاده کرده‌اید.

تفاوت نورپردازی و روشنایی از نظر لامپ ‌های مورد استفاده

در روشنایی عمدتاً از لامپ‌های LED ساده یا لامپ‌های با نور آفتابی و مهتابی استفاده می‌شود. اما برای نورپردازی عمدتاً به سراغ لامپ‌هایی می‌روند که تمرکز نور را در یک منطقه بیشتر می‌کنند. برای مثال استفاده از لامپ‌های COB در نورپردازی، کاربرد بسیار زیادی دارد. حتی در نورپردازی می‌توان از رشته‌های فیبر نوری نورپردازی استفاده کرد. برای مثال طراحی سقف کهکشانی در داخل ساختمان با استفاده از فیبر نوری، یک ایده جذابی است که هم میزان مصرف نور را پایین می‌آورد و هم باعث زیباتر شدن ساختمان می‌شود.

کلام آخر

اگر تاکنون به اشتباه روشنایی و نورپردازی را یک مفهوم می‌دانستید، اکنون با مطالعه این مطلب متوجه شده اید که کاربرد این دو کاملاً متفاوت است. در این مطلب برای شما توضیح دادیم که یکی از ایده‌های بسیار عالی برای نورپردازی ساختمان، استفاده از فیبر نوری است. رشته‌های روشن فیبر نوری، با ایمنی بالا، میزان مصرف انرژی پایین و انعطاف بسیار زیادی که دارند، بهترین طراحی را برای نورپردازی ارائه می‌کنند. برای خرید رشته‌های فیبر نوری یا حتی برای نورپردازی ساختمان، می‌توانید بر روی کمک تیدا لایت حساب کنید. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه نورپردازی ساختمان در کنار شما خواهد بود. تمامی تجهیزات فیبر نوری با کیفیت بالا توسط تیدا لایت برای شما ارسال می‌شود.