یکی از مهمترین بخش‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی، نورپردازی است. کافی است در اینترنت جستجو کنید. تنوع بسیار زیادی را در بین روش‌ های نورپردازی در سقف مشاهده خواهید کرد. اگر به تازگی در حال ساختمان‌سازی هستید و می‌خواهید جدیدترین روش ‌های نورپردازی سقف را برای محیط خانه یا محل کار خود اجرا کنید، این مطلب را از دست ندهید.

اهمیت نورپردازی سقف

در ابتدا باید برای شما توضیح دهیم که چرا ما تاکید می‌کنیم حتماً برای نورپردازی سقف ابتدا با آگاهی پیش بروید تا بتوانید زیباترین دکوراسیون را برای محیط خانه یا محیط کار خود به ارمغان بیاورید:

۱- نورپردازی بر روی احساسات و روحیه انسان تاثیر می‌گذارد. اگر به درستی انجام نشود، باعث تاثیر منفی، احساس کسالت، خستگی و دل گرفتگی خواهد شد. اما در عین حال یک نورپردازی ایده‌آل، احساس نشاط و آرامش را به افراد القا می‌کند.

۲- نورپردازی سقف بر روی ابعاد ساختمان نیز تاثیر می‌گذارد. شاید بارها خانه یا محل کاری را دیده‌اید که علی‌رغم متراژ بالا، ولی کوچک به نظر می‌رسد. یکی از عواملی که در این زمینه دخیل هستند، نورپردازی غیر اصولی سقف است.

۳- همچنین زیبایی طراحی نورپردازی سقف باعث زیباتر شدن دکوراسیون داخلی ساختمان می‌گردد.

معرفی جدیدترین روش‌ های نورپردازی سقف

اما اکنون نوبت به آن می‌رسد که جدیدترین روش ‌های نورپردازی سقف را به شما معرفی نماییم و ویژگی‌های آن‌ها را برای شما توضیح دهیم:

نورپردازی با فیبر نوری

اگر بخواهیم زیباترین و جدیدترین روش‌های نورپردازی سقف را به شما پیشنهاد کنیم، باید به سراغ فیبر نوری تزئینی برویم. رشته‌های شفاف فیبر نوری بدون اینکه جریان برق را به صورت مستقیم از خود عبور دهند، انعکاس کننده نور هستند. بنابراین هم میزان مصرف انرژی را به شدت کم می‌کنند و حتی از لامپ‌های LED هم مقرون به صرفه‌تر هستند و  هم ایمنی کار را بالا می‌برند. از طرف دیگر نورپردازی با فیبر نوری برای هر نوع طراحی دکوراسیون داخلی گزینه مناسبی خواهد بود. می‌توانید در سقف‌های کاذب و یا حتی در سقف‌های بدون کناف نیز می‌توانید از رشته‌های فیبر نوری برای نورپردازی سقف استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب روشنایی فیبر نوری


نورپردازی سقف مدرن

این سبک از نورپردازی با استفاده از تکنولوژی‌های کاملاً مدرن انجام می‌شود و در نتیجه برای ساختمان‌هایی که دکوراسیون مدرن و به روزی دارند، مناسب است. مهم‌ترین ویژگی‌ های نورپردازی سقف مدرن عبارتند از:

  • در این سبک از نورپردازی شدت مناسب نور و یا لومن به عنوان یک فاکتور اساسی مورد توجه قرار می‌گیرد. باید روشنایی به اندازه کافی در فضا وجود داشته باشد بدون اینکه مقدار و شدت نور از حالت استاندارد خارج شده و بیش از اندازه باشد.
  • از لامپ‌ LED و امکانات هوشمند برای نورپردازی سقف مدرن استفاده می‌شود. در نتیجه برای خانه‌هایی که مجهز به سیستم هوشمند هستند، این سیستم نورپردازی واقعاً مناسب است.
  •  برای نورپردازی مدرن می‌توانید از انواع لوسترها، چراغ‌ها و یا حتی رشته‌های نوری استفاده کنید.
  • اگر سیستم نورپردازی سقف مدرن را پیاده می‌کنید، می‌توانید با اتصال به تلفن همراه، آن را از راه دور کنترل نمایید.
  •  یکی از زیبایی‌های نورپردازی سقف مدرن این است که شما می‌توانید لامپ‌ها را به صورت مخفی در داخل سقف کار کنید و فقط شاهد انعکاس نور باشید.
  • جالب است بدانید که نورپردازی سقف مدرن همخوانی بیشتری با سایر اجزای دکوراسیون دارد. به همین دلیل برای اغلب دکوراسیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورپردازی سقف با LED

همانگونه که از نام این نوع سیستم روشنایی مشخص است، در طراحی آن از لامپ‌های LED استفاده می‌شود. مهمترین ویژگی‌های این نورپردازی عبارتند از:

  • وجود لامپ‌های LED باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. بنابراین شما هر تعداد لامپ LED که بخواهید می‌توانید در سقف استفاده کنید.
  • طول عمر مفید لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های قدیمی بسیار بیشتر است. شما می‌توانید شدت و همچنین رنگ نور را در لامپ‌های LED کنترل کنید و متناسب با دکوراسیون داخلی تنظیم نمایید.
  • طراحی لامپ‌های LED به گونه‌ای است که اصلاً فضای زیادی را در داخل سقف اشغال نمی‌کند.
  • شما می‌توانید از چراغ‌های خطی یا پنل‌های سقفی که مجهز به لامپ‌های LED هستند برای نورپردازی سقف با LED استفاده کنید.
  • لامپ‌های قدیمی لامپ‌های LED اصلاً با افزایش گرما همراه نیستند. بنابراین تاثیر مضری بر روی دمای محیط نمی‌گذارند.
  • از مهمترین مزیت‌های نورپردازی سقف‌های LED این است که فاقد فلیکر می‌باشند. فلیکر عاملی است که باعث خستگی چشم می‌شود و در لامپ‌های قدیمی وجود داشته است.
  • لامپ‌های LED فاقد ترکیبات مضر مانند جیوه هستند. بنابراین با محیط زیست سازگار می‌باشند.
  • حتی اگر می‌خواهید خانه یا محیط کار هوشمند داشته باشید و از راه دور نورپردازی را کنترل کنید، باز هم می‌توانید از نورپردازی سقف با LED استفاده کنید.

 

نورپردازی مدرن سقف

نورپردازی سقف بدون کناف

طراحی سقف با کناف یکی از طراحی‌های بسیار ایده‌آلی است که در چند سال اخیر باب شده است. در این سبک از طراحی سقف، از مکعب‌های گچی استفاده می‌شود که بر روی اسکلت اصلی نصب می‌گردند و شما می‌توانید هر طرحی که مد نظر دارید را در کناف پیاده کنید. اما سیستم نورپردازی سقف بدون کناف یکی از روش‌های جدیدی است که در ساختمان‌های اداری و یا مسکونی بدون سقف کاذب کناف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش می‌توان از لامپ‌های LED استفاده کرد اما عمدتاً به دلیل اینکه سقف کاذبی بر روی اسکلت ساختمان وجود ندارد، پنل‌های سقفی توکار با طراحی‌های بسیار زیبا، گزینه بسیار مناسبی برای نورپردازی سقف بدون کناف هستند.
در صورتی که سقف ساختمان از جنس داربست یا بتن است، می‌توانید از نورپردازی سقف بدون کناف در داخل شکاف‌ها و یا جاهای مخفی استفاده کنید. بدون اینکه لامپ‌ها مشخص باشد، شما فقط انعکاس نور را مشاهده خواهید کرد. اگر سقف ساختمان از جنس چوب یا ام دی اف است، باز هم می‌توانید از نورهای لایه‌ای در لابلای چوب‌ها استفاده کنید.

نورپردازی با هالوژن

اگر بخواهیم یکی از جدیدترین روش‌ های نورپردازی سقف که اخیراً بسیار باب شده است را به شما پیشنهاد کنیم باید به سراغ هالوژن برویم. هالوژن‌ها باعث می‌شوند فضای محیط حالت گرم و روشن داشته باشد و حس آرامش زیادی را به انسان القا می‌کنند. در این سیستم روشنایی گاز هالوژن در داخل یک لوله شیشه‌ای تعبیه شده است. لوله‌های شیشه‌ای به عنوان منبع نور در داخل سقف قرار می‌گیرند. با توجه به اندازه کوچکی که دارند، بنابراین زیاد به چشم نمی‌آیند. در هر سبک از سقفی را می‌توان از سیستم نورپردازی با هالوژن استفاده کرد. اما مصرف انرژی آن‌ها بسیار بالا است به همین دلیل عمدتاً برای مکان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم برای نورپردازی سقف

شاید با دیدن یک سیستم نورپردازی در محیط تجاری و یا خانه یکی از دوستان ترغیب شده‌اید که برای محل کار یا خانه خود نیز از این سیستم روشنایی استفاده کنید. اما جدیدترین روش ‌های نورپردازی سقف زمانی زیبا جلوه می‌کند که شما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. مشخص کنید قرار است برای چه محیطی این سیستم روشنایی استفاده شود؟ آیا می‌خواهید سقف اتاق خواب را طراحی کنید یا به دنبال طراحی سالن پذیرایی یا محل کار خود هستید؟ چون سطح انرژی هر یک از محیط‌ها با یکدیگر متفاوت است. در اتاق خواب شما باید به فکر تامین آرامش باشید و در سالن پذیرایی، زیبایی اولویت اول را به خود اختصاص می‌دهد.
  2. سبک طراحی دکوراسیون خانه خود را مشخص کنید. اگر سبک کلاسیک را انتخاب کرده‌اید، نباید به سراغ نورپردازی مدرن بروید.
  3. مصرف انرژی هر یک از روش‌های نورپردازی سقف را بررسی کنید. نوع لامپ‌های مورد استفاده در سیستم‌های روشنایی نیز بسیار مهم است. لامپ‌هایی را انتخاب کنید که کمترین مصرف انرژی را دارند و بار حرارتی محیط را بالا نمی‌برند.
  4. شدت و رنگ نور بر روی احساس آرامش و خلق و خوی افراد در محیط تاثیر می‌گذارد. از این مورد غافل نشوید.
  5. سیستم روشنایی باید با سایر عناصر داخلی خانه همخوانی داشته باشد.
  6. یکی از مهمترین فاکتورها در استفاده از جدیدترین روش ‌های نورپردازی سقف این است که ارتفاع خانه را در نظر بگیرید.

کلام آخر

همانگونه که متوجه شدید یکی از جدیدترین روش ‌های نورپردازی سقف، استفاده از رشته‌های فیبر نوری است که از نظر مصرف انرژی، تنظیم شدت و رنگ نور و همچنین از نظر ایمنی، نسبت به روش‌های دیگر برتری دارد. اما نباید هر فروشگاهی را برای خرید فیبر نوری انتخاب کنید چون متاسفانه اجناس چینی زیادی در بازار وجود دارد. پیشنهاد ما این است به سایت تیدا لایت مراجعه کرده و اجناس ما را مشاهده کنید. تمامی محصولات ما با گارانتی ارائه می‌شوند. ما حتی در زمینه طراحی نورپردازی سقف نیز به شما کمک خواهیم کرد.