در چند سال اخیر طراحی دکوراسیون داخلی به سبک خانه‌های هوشمند، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. هم سرمایه‌گذاران و هم کسانی که به فکر ساخت یک منزل یا ویلا برای خود هستند، ترجیح می‌دهند به سراغ خانه‌های هوشمند بروند. در این سبک ساخت و ساز خانه، اغلب فرآیندها در داخل ساختمان به صورت کنترل از راه دور انجام می‌شود. برای مثال سیستم روشنایی هوشمند، یکی از پرطرفدارترین بخش‌های طراحی دکوراسیون داخلی شناخته شده است که شما با استفاده از کنترل و بدون نیاز به کلید، می‌توانید سیستم روشنایی را راه‌اندازی و یا خاموش کنید. در این مطلب ما قرار است سیستم روشنایی هوشمند ساختمان و قابلیت‌های آن را برای شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مزایای سیستم روشنایی هوشمند

در خانه‌های هوشمند قسمت‌های مختلف ساختمان با کنترل مدیریت می‌شود. برای مثال باز و بسته کردن پرده‌ها، خاموش و روشن کردن کولر، سیستم روشنایی هوشمند، خاموش و روشن کردن اجاق گاز، حتی لوسترهای موزیکال و… از جمله مواردی است که معمولاً در ساختمان‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم روشنایی هوشمند به عنوان تکنولوژی جدید شناخته شده است که واقعاً جذابیت زیادی دارد. دیگر نیازی نیست بر روی دیوار تعداد زیادی کلید نصب کنید بلکه با یک کنترل از راه دور نه تنها می‌توانید سیستم روشنایی را خاموش و روشن کنید بلکه می‌توانید درجه روشنایی را نیز تنظیم نمایید. حتی امکان تنظیم زمانبندی برای روشن و خاموش شدن لامپ‌ها نیز وجود دارد.دبه طور کلی مزایای سیستم روشنایی هوشمند عبارتند از:

۱- شما می‌توانید از راه دور سیستم روشنایی ساختمان را مدیریت کنید. بنابراین نیازی نیست کلید در داخل خانه وجود داشته باشد.

۲- می‌توانید سیستم روشنایی را به تایمر یا سیستم زمانبندی مجهز کنید. بنابراین وقتی به سفر می‌روید، می‌توانید زمان را تنظیم کنید تا در هنگام شب برای چند ساعت، لامپ‌ها شوند. همین روشن بودن ساختمان، وانمود می‌کند که کسی در خانه زندگی می‌کند. بنابراین احتمال دزدی بسیار پایین می‌آید.

۳- قطعاً سیستم روشنایی هوشمند زیبایی دکوراسیون داخلی را بالاتر می‌برد چون همانگونه که گفتیم دیگر خبری از کلید بر روی ساختمان نخواهد بود.

۴- ما حتی می‌توانیم درجه روشنایی را نیز تنظیم کنیم. برای مثال اگر مهمان به خانه آمده، می‌توانید تعداد لامپ‌ها و میزان روشنایی را افزایش دهید تا فضای ساختمان روشن‌تر به نظر برسد و یا در اتاق مطالعه می‌توانید میزان روشنایی را بیشتر کنید.

قابلیت ‌های سیستم روشنایی هوشمند

 همانگونه که گفتیم شما می‌توانید برای سیستم روشنایی هوشمند زمان تنظیم کنید تا روشن و خاموش شدن سیستم روشنایی طبق زمانبندی شما پیش برود. حتی شما می‌توانید در سیستم روشنایی هوشمند بخشی از ساختمان را فعال و بخش دیگر را غیر فعال کنید.

در سیستم روشنایی هوشمند، سنسور حرکتی نیز قرار می‌گیرد. در نتیجه با حرکت شما، سیستم روشنایی روشن می‌گردد. بنابراین از هر قسمت از ساختمان که عبور می‌کنید، لامپ‌ها روشن و سپس خاموش خواهند شد. این موضوع باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

  شما حتی می‌توانید با استفاده از موبایل یا گوشی‌های هوشمند، سیستم روشنایی داخل خانه را از راه دور مدیریت کنید. بنابراین اگر در سفر هستید و فراموش کرده‌اید سیستم روشنایی را خاموش کنید یا می‌خواهید یک زمان‌بندی برای روشن شدن در شب برای سیستم روشنایی تعریف کنید، به راحتی چنین امکانی برای شما فراهم خواهد شد.

قابلیت سیستم روشنایی هوشمند

اجزای سیستم روشنایی هوشمند

اما حتماً این سوال برای شما به وجود آمده است که سیستم روشنایی هوشمند از چه اجزایی تشکیل شده و چگونه نصب می‌گردد. به طور کلی تجهیزات زیر برای راه‌اندازی سیستم روشنایی هوشمند مورد نیاز می‌باشد:

سنسور روشنایی

این سنسور مقدار نور، حرکت، حرارت و حتی پارامترهای دیگر را نیز تشخیص می‌دهد. بنابراین این امکان را فراهم خواهد کرد که سیستم روشنایی بتواند در برابر این فاکتورها واکنش نشان دهد. برای مثال سنسور حرکتی به این معنا است که همزمان با حرکت شما، سیستم روشنایی به کار می‌افتد.

رابط کاربری

با توجه به اینکه کلیدها در سیستم روشنایی هوشمند حذف می‌شوند و کنترل از راه دور امکان مدیریت این سیستم را فراهم می‌کند، بنابراین باید نرم‌افزارها، پنل‌های کنترلی و ریموت‌ها مورد استفاده قرار گیرند تا کاربر به راحتی بتواند سیستم روشنایی را به راه بیندازد. این نرم‌افزارها بر روی گوشی‌های هوشمند فعال می‌شوند.

پنل‌های کنترل دیواری

پنل‌ها باید در دیوار ساختمان نصب شوند تا به راحتی بتوان با استفاده از ریموت‌ها، سیستم روشنایی را کنترل و مدیریت نمود.

کلید پریز لمسی و هوشمند

بالاخره باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که ممکن است به دلیل اختلالاتی امکان کنترل از راه دور سیستم هوشمند وجود نداشته باشد. برای مثال ممکن است نرم‌افزار دچار مشکل گردد و یا رابط‌ها از کار بیفتند. به همین دلیل باید کلید و پریز لمسی و هوشمند بر روی دیوار قرار گیرد. در این صورت شما به صورت دستی نیز می‌توانید تنظیمات مربوط به سیستم روشنایی را انجام دهید.

دیمر هوشمند

برای تنظیم و تغییر شدت روشنایی لامپ‌ها در سیستم روشنایی هوشمند باید حتماً دیمر هایی در داخل دستگاه نصب شوند. این دیمرها به اپلیکیشن‌های موبایل و هوش مصنوعی متصل هستند.

لامپ هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند مجهز به لامپ‌های LED است که از طریق گوشی‌های هوشمند کنترل می‌گردند. شما می‌توانید لامپ‌ها را با رنگ‌ها و شدت نور متنوع در بازار خریداری کنید. حتی برخی از لامپ‌ها قابلیت پخش موسیقی دارند.

سیستم کنترل‌کننده مرکزی

این سیستم مسئول تجزیه و تحلیل داده‌هایی است که از طریق سنسورها دریافت می‌شوند و سپس برآینده این داده‌ها مشخص می‌کند که سیستم روشنایی به چه صورت روشن و خاموش گردد.

کلام آخر

اگر شما دوست دارید نورپردازی ساختمان با استفاده از فیبر نوری انجام شود و در عین حال به سیستم روشنایی هوشمند علاقه دارید، می‌توانید همین نورپردازی با فیبر نوری را به صورت هوشمند در ساختمان خود اجرا کنید. به فروشگاه تیدا لایت مراجعه نمایید. انواع تجهیزات سیستم روشنایی هوشمند و انواع تجهیزات فیبر نوری نورپردازی در داخل فروشگاه عرضه می‌گردد. حتی برای طراحی سیستم روشنایی نیز می‌توانید بر روی کمک مهندسین ما حساب کنید.