یکی از مهمترین نکاتی که باید در نورپردازی هر محیطی به آن توجه داشته باشیم، بحث ایمنی کار است. در محیط‌های مرطوب مانند استخر نمی‌توان از هر سیستم روشنایی استفاده کرد چون رطوبت هوا احتمال برق گرفتگی را بالا می‌برد. بنابراین ما به شما نورپردازی فیبر نوری استخر را پیشنهاد می‌کنیم. آیا می‌دانید نورپردازی با فیبر نوری چیست؟ حتماً در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با نورپردازی استخر با فیبر نوری آشنا کنیم.

فیبر نوری استخر

یکی از جدیدترین و البته مقرون به صرفه‌ترین سیستم‌های نورپردازی استخر، نورپردازی با فیبر نوری است. در این روش،  از رشته‌های باریک و شفاف برای نورپردازی استفاده می‌شود. البته شاید در نگاه اول تصور کنید آنچه در رشته‌ها مشاهده می‌شود، عبور جریان برق است. در صورتی که اینگونه نیست. در نورپردازی با فیبر نوری، به هیچ عنوان مستقیماً جریان برق وارد رشته‌های شیشه‌ای نمی‌شود بلکه آنچه شما مشاهده می‌کنید، انعکاس رنگ نور است. همین مسئله باعث افزایش ایمنی کار می‌گردد. در واقع نبود جریان برق در سیستم فیبر نوری، باعث شده که شما بتوانید از این روش نورپردازی در هر محیط همانند استخر استفاده نمایید.

اجزای فیبر نوری

سیستم فیبر نوری شامل روکش، هسته و بافر رویه است. هسته دقیقاً در وسط فیبر قرار گرفته و از جنس ماده‌ای بسیار شفاف شبیه شیشه می‌باشد. همین هسته، باعث روشن شدن فیبر نوری خواهد شد. روکشی که بر روی هسته قرار گرفته است نیز از جنس شیشه‌ای یا پلاستیک شفاف است. از آنجایی که ضریب شکنندگی نور در روکش نسبت به هسته متفاوت است، بنابراین پرتوهایی که در داخل هسته وجود دارند از روکش خارج نمی‌شوند بلکه با روکش فلزی برخورد کرده و مجدداً به مکان اولی یعنی به طرف هسته مرکزی باز می‌گردند. همین انعکاس باعث روشن شدن فیبر نوری می‌گردد. اما بافر رویه، نقش محافظتی را بر عهده دارد. در واقع از هسته و روکش‌های فلزی که در داخل فیبر نوری به کار برده شده است، در برابر رطوبت و سایر عوامل خارجی محافظت خواهد کرد.

انواع فیبر نوری برای نورپردازی

به طور کلی نورپردازی با فیبر نوری به دو دسته تقسیم می‌گردد:

نورپردازی با فیبر نوری End light

از این سیستم نورپردازی فیبر نوری برای طراحی سقف کهکشانی استفاده می‌شود. شاید تا به حال سقف‌هایی را مشاهده کرده‌اید که مملو از ستاره هستند و شبیه به یک کهکشان نوری به نظر می‌رسد. برای طراحی این قبیل سقف‌ها که عمدتاً در اتاق خواب، هتل‌ها و سالن‌های پذیرایی استفاده می‌شود، باید به سراغ سیستم نورپردازی فیبر نوری End light بروید.

نورپردازی با فیبر نوری Side light

ایمن‌ترین روش نورپردازی با فیبر نوری، روش Sidelight نام دارد. این روش چون بسیار در برابر رطوبت مقاوم است، بنابراین شما برای نورپردازی استخر با فیبر نوری، بهتر است از نوع Side light استفاده کنید. آنجایی که در طراحی این نوع فیبر نوری، از تکنولوژی‌های کاملاً به روز استفاده شده است، بنابراین شما می‌توانید حتی برای طراحی بدنه استخر نیز از نورپردازی فیبر نوری Side light استفاده نمایید. از طرف دیگر عدم عبور جریان برق از داخل رشته‌های فیبر نوری، باعث می‌شود ایمنی کار بالا برود و هیچ محدودیتی برای استفاده از این نوع سیستم روشنایی در محیط‌های آبی وجود نداشته باشد.

نورپردازی استخر

مزایای نورپردازی استخر با فیبر نوری

اگر چه روش‌های زیادی برای نورپردازی استخر وجود دارد ولی ما به چند دلیل توصیه می‌کنیم به سراغ نورپردازی استخر با فیبر نوری بروید:

  • همانگونه که گفتیم ایمنی این سیستم روشنایی بسیار بالا است. از آنجایی که جریان الکتریسیته در داخل فیبر نوری برقرار نیست، بنابراین خطر برق گرفتگی در محیط مرطوب مانند استخر وجود ندارد.
  • شما برای سقف و حتی دیواره‌های سقف به راحتی می‌توانید از فیبر نوری استفاده کنید.
  • انعطاف پذیری رشته‌های فیبر نوری بسیار بالا است. بنابراین هر طرحی که برای نورپردازی استخر با فیبر نوری در نظر دارید، به راحتی قابل اجرا خواهد بود.
  • میزان مصرف انرژی نورپردازی با فیبر نوری نسبت به روش‌های دیگر، بسیار پایین است. از آنجایی که در استخر باید روشنایی کامل و زیبا در محیط وجود داشته باشد، قطعاً رفتن به سراغ نورپردازی با فیبر نوری واقعاً مقرون به صرفه خواهد بود.
  • برای تعمیرات و عیب‌یابی نورپردازی استخر با فیبر نوری اصلاً نگران نباشید چون به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. کافی است افراد متخصص را در کنار خود داشته باشید. برای تعمیرات به هیچ عنوان به طرح اولیه آسیبی وارد نخواهد شد.
  • نورپردازی با فیبر نوری حتی نصب راحتی دارد و به همین دلیل اغلب افرادی که در زمینه ساخت و ساز استخر و محیط‌های این چنینی فعالیت می‌کنند، ترجیح می‌دهند نورپردازی را با فیبر نوری انجام دهند.

کلام آخر

برای اینکه به بهترین نتیجه برای نورپردازی با فیبر نوری برسید، از یک سو باید تجهیزات با کیفیت را خریداری کنید و از سوی دیگر باید مهندسین حرفه‌ای با یک طراحی زیبا، نورپردازی را برای شما انجام دهند. برای خرید تجهیزات، کافی است به سایت تیدا لایت مراجعه کنید. تمامی آنچه را که برای نورپردازی استخر با فیبر نوری نیاز دارید، با کیفیت بالا و کاملاً به روز رسانی در اختیار شما قرار می‌گیرد. خدمات فروشگاه تیدا لایت کاملا تضمین شده و با کیفیت می‌باشند.