برای هر ساختمانی که قرار است نورپردازی را انجام دهید، باید حتماً به بحث ایمنی، کیفیت نورپردازی و هزینه‌ها توجه داشته باشید. فرض کنیم که شما یک سالن ورزشی راه‌اندازی کرده‌اید. آیا می‌دانید اگر به روش‌های معمول بخواهید این سالن را نورپردازی کنید، چقدر هزینه‌ها برای شما گران تمام می‌شوند چون هزینه برق، بسیار زیاد خواهد شد و این موضوع ضرر زیادی را به شما متحمل می‌کند. بنابراین بهترین راهکار، نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری است. اما حتماً این سوال برای شما به وجود آمده است که منظور از فیبر نوری در نورپردازی سالن ورزشی چیست؟ مگر فیبر نوری در سیستم‌های صوتی استفاده نمی‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر؛ در چند سال اخیر نوعی سیستم نورپردازی با فیبر نوری ابداع شده است که در این مطلب قرار است شما را با این سیستم برای استفاده از آن در سالن ورزشی آشنا کنیم.

معرفی نورپردازی با فیبر نوری

اگر بخواهیم جدیدترین سیستم نورپردازی را به شما معرفی کنیم، باید به سراغ نورپردازی با فیبر نوری برویم. این سیستم روشنایی متشکل از رشته‌های باریک و شفافی است که به جای عبور دادن جریان برق، نور را عبور می‌دهند. بنابراین اولین وجه تمایز نورپردازی با فیبر نوری نسبت به سایر روش‌های نورپردازی، ایمنی کار است. شما به هر یک از رشته‌ها که دست بزنید، حتی اگر دست شما خیس باشد، به هیچ عنوان خطر برق گرفتگی وجود ندارد. از طرف دیگر عدم عبور جریان برق، مانع از افزایش دمای رشته‌های فیبر نوری می‌شود. این موضوع برای ساختمان‌هایی همانند سالن ورزشی که به دلیل فعالیت ورزشکاران دمای محیط مدام در حال افزایش است، یک ویژگی مثبت به حساب می‌آید چون عامل اضافی برای گرم شدن ساختمان وجود ندارد.

اجزای فیبر نوری

اگر رشته‌های فیبر نوری را از نزدیک مشاهده کنید، این رشته‌ها از سه قسمت شامل هسته، روکش و بافر رویه تشکیل شده‌اند. هسته همان ماده شفاف شیشه‌ای شکل است که باعث عبور جریان نور، انعکاس آن و روشن شدن رشته‌های فیبر نوری می‌گردد. بر روی هسته، یک روکش قرار گرفته است که ضریب شکست نور در بین روکش و هسته متفاوت است. همین تفاوت باعث بازگشت نور از سمت روکش به سمت هسته شده و در نتیجه رشته‌های فیبر نوری روشن می‌گردند. برای محافظت از روکش و هسته، بافر رویه استفاده می‌شود. بنابراین رشته‌های فیبر نوری به راحتی آسیب نخواهند دید. از طرف دیگر بافر رویه باعث محافظت روکش فلزی و هسته در برابر رطوبت نیز خواهد شد.

مزایای نورپردازی باشگاه

مزایای نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری

قطعاً وقتی کسی به شما پیشنهاد می‌کند که برای نورپردازی سالن ورزشی خود از فیبر نوری استفاده کنید، نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، بحث مزایایی است که از این سیستم نورپردازی نصیب شما خواهد شد. آیا واقعاً نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری به نفع شما تمام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید مزیت ‌های نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری را با یکدیگر بررسی کنیم:

ایمنی بالا

اولین برتری نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری نسبت به سایر روش‌های نورپردازی، ایمن بودن این روش است. چون جریان برق از رشته‌ها عبور نمی‌کند، بنابراین شما به راحتی می‌توانید رشته‌های فیبر نوری را در هر قسمتی از سالن ورزشی نصب کنید بدون اینکه نگران خطر برق گرفتگی باشید.

کاهش مصرف انرژی

تحقیقات نشان داده است که میزان مصرف انرژی نورانی در رشته‌های فیبر نوری نسبت به سایر روش‌های نورپردازی، بسیار پایین‌تر است. این موضوع برای نورپردازی سالن‌های بزرگی همانند سالن ورزشی یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید. چون در سالن‌های ورزشی، شما سیستم نوری گستره‌ای نیاز دارید تا تمام قسمت‌های سالن به خوبی روشن باشد. اگر بخواهید از روش‌های معمول نورپردازی استفاده کنید، میزان مصرف انرژی بالا می‌رود. افزایش مصرف انرژی هم باعث گران شدن هزینه راه‌اندازی سالن ورزشی برای شما می‌شود و هم سازگار با محیط زیست نیست و لطمه بزرگی را به محیط زیست وارد خواهد کرد.

تعمیرات آسان

اگر قسمتی از رشته‌های فیبر نوری آسیب دید، اصلاً نباید نگران باشید چون افراد متخصص به راحتی می‌توانند همان قسمت را ترمیم نمایند بدون اینکه آسیبی به قسمت‌های دیگر وارد شود.

نصب آسان

شما برای نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری به هیچ عنوان به دردسر نمی‌افتید. افراد متخصص با یک طراحی بسیار ایده‌آل، نورپردازی را برای شما به راحتی انجام می‌دهند.

تنوع در نورپردازی

از آنجایی که انعطاف‌پذیری رشته‌های فیبر نوری بسیار زیاد است، بنابراین شما هر طرحی که بخواهید در نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری پیاده کنید، دست شما باز خواهد بود.

تنوع رنگ در رشته‌ها

شما می‌توانید در طرحی که برای نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری مدنظر گرفته‌اید، از چندین رنگ روشنایی استفاده کنید. بنابراین طراحی شما بسیار زیباتر خواهد شد. در واقع می‌توانید رشته‌هایی با رنگ‌های متنوع را در یک طرح در کنار یکدیگر قرار دهید.

کلام آخر

همانگونه که در این مطلب متوجه شدید، نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری واقعاً یک ایده بسیار عالی در راستای کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های راه‌اندازی سالن و افزایش ایمنی کار خواهد بود. اما شما باید برای خرید تجهیزات لازم، به سراغ فروشگاه‌هایی بروید که با کیفیت‌ترین تجهیزات را در اختیار شما قرار می‌دهند. در همین راستا شما می‌توانید از فروشگاه تیدا لایت به صورت اینترنتی دیدن کنید؛ تمامی تجهیزات را با قیمت به روز رسانی مشاهده کرده و در صورت تمایل خرید خود را انجام دهید. حتی برای نورپردازی سالن ورزشی با فیبر نوری می‌توانید بر روی کمک تیم تیدا لایت حساب کنید.