یکی از طراحی‌های جدیدی که اخیراً برای سقف خانه‌ها استفاده می‌شود، نورپردازی با فیبر نوری است. در این میان تنوع طرح بسیار زیادی وجود دارد. نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری، یکی از رایج‌ترین سبک‌های نورپردازی در سقف ساختمان با استفاده از رشته‌های فیبر نوری است. اگر شما نیز درمورد جذابیت این سبک نورپردازی مطالب زیادی از دوستان و آشنایان شنیده‌اید و می‌خواهید بیشتر با آن آشنا شوید، حتماً این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

نورپردازی با فیبر نوری چیست

اجازه دهید در ابتدا در مورد این موضوع صحبت کنیم که نورپردازی با فیبر نوری چه تفاوتی با سایر سیستم‌های نورپردازی دارد. در این سیستم، از یکسری رشته‌های روشن و شفاف برای نورپردازی استفاده می‌شود. این رشته‌ها دارای یک هسته نوری هستند. به جای اینکه جریان برق از رشته‌های فیبر نوری عبور کند، نور وارد این هسته‌های شفاف می‌شود. بنابراین رشته‌های فیبر نوری از نظر ایمنی، کاملاً ایمن و استاندارد هستند. خطر برق گرفتگی وجود ندارد. یک روکش به عنوان محافظ بر روی رشته‌های فیبر نوری تعبیه شده است. رشته‌های فیبر نوری در عین حال که مقاومت بسیار خوبی دارند، انعطاف‌پذیر نیز هستند. به همین دلیل انواع سبک همانند نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری را می‌توانید اجرا کنید.

سقف کشسان با فیبر نوری چیست

در سال‌های اخیر شاهد تنوع در سبک طراحی سقف ساختمان‌ها هستیم. اگر در گذشته فقط از سازه‌های ساختمانی برای طراحی سقف ساختمان استفاده می‌شد، امروزه روش‌های متنوعی ابداع شده هست که حتی به زیبایی ساختمان کمک می‌کند. یکی از این سبک‌ها، سقف کشسان است.

 سقف کشسان وزنه بسیار کمی دارد به‌گونه‌ای که وزن هر متر مربع سقف، بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم است. همین سبک بودن سقف کشسان این امکان را فراهم می‌کند که ما بتوانیم این سقف را بر روی هر نوع سقف ساختمان با هر نوع سازه‌ای نصب کنیم چون آسوده خاطر خواهیم بود که هیچ فشاری به سازه‌های ساختمانی وارد نمی‌شود.

در طراحی سقف کشسان از پارچه پی‌وی‌سی استفاده می‌گردد. به همین دلیل است که وزن بسیار سبکی دارد. اکنون شما می‌توانید این نوع سقف را با سیستم فیبر نوری، نورپردازی کنید. با توجه به اینکه رشته‌های فیبر نوری انعکاس‌کننده نور هستند و وزن بسیار کمی دارند، بنابراین از یک سو به پارچه سقف کشسان فشار وارد نمی‌کنند و از سوی دیگر نور به خوبی از داخل این پارچه رد می‌شود. با توجه به آنچه که گفته شد، نورپردازی سقف کشسان
با فیبر نوری جذابیت ساختمان شما را چندین برابر خواهد کرد.

مزایای نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری

در قسمت قبل بیان کردیم که سقف کشسان وزن بسیار سبکی دارد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی بر روی هر سقف ساختمانی، سقف کشسان را نصب کنید. در واقع سازه ساختمانی آسیبی نخواهد دید.

با توجه به اینکه مقاومت سقف کشسان در برابر فشار، ضربه و خوردگی بسیار بالا است، بنابراین می‌تواند وزن فیبرهای نوری را به راحتی تحمل کند. همین مسئله باعث می‌شود محدودیتی برای نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری وجود نداشته باشد.

از طرف دیگر سقف کشسان انعطاف‌پذیری بالایی دارد. پس این امکان را فراهم می‌کند که ما بتوانیم رشته‌های فیبر نوری را نیز با هر طرحی که مدنظر داریم، بر روی سقف کشسان نصب کنیم.

قیمت سقف کشسان با فیبر نوری

نحوه نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری

نحوه استفاده از فیبر نوری در سقف های کشسان عبارتنداز:

نصب سازه پشتیبان

با توجه به اینکه سقف کشسان از جنس پارچه پی‌وی‌سی است، بنابراین برای نصب آن ابتدا باید سازه پشتیبان بر روی سقف قرار گیرد. این ساز کمک می‌کند که پارچه سقف کشسان به راحتی بر روی سقف بچسبد و امکان سقوط وجود نداشته باشید.

آماده سازی رشته های فیبر نوری

در مرحله بعدی باید طراحی رشته‌های فیبر نوری انجام شود به‌گونه‌ای که یک پوشش کاملا یک دست به دست بیاید. سپس شما می‌توانید این پوشش فیبر نوری را بر روی سقف کشسان قرار دهید تا نصب رشته‌ها بر روی سقف انجام شود.

نصب رشته های فیبر نوری بر روی سقف کشسان

در زمان نصب، باید دقت زیادی داشته باشید. رشته‌ها باید طبق الگوی طراحی شده، بر روی سقف کشسان قرار گیرند تا در زمان روشن شدن، همان طرحی که مد نظر دارید به وجود بیاید.

هزینه نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری

ممکن است این سوال برای شما به وجود آمده باشد که آیا واقعاً نورپردازی سقف کشسان با فیبر نوری مقرون به صرفه است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. چون رشته‌های فیبر نوری کمترین میزان مصرف انرژی را دارند، بنابراین نسبت به نورپردازی معمولی، هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. اما به طور کلی برای محاسبه هزینه نصب و اجرای سقف کشسان با فیبر نوری باید به چند فاکتور توجه داشته باشید:

۱- جنس و نوع مصالح به کار رفته در داخل ساختمان چیست؟ به هر حال وقتی شما می‌خواهید سازه پشتیبان را برای سقف کشسان استفاده کنید، این سازه باید سازگار با نوع مصالح ساختمانی باشد.

۲- مساحت سقف ساختمان چقدر است؟

۳- شکل و طراحی سقف ساختمان چگونه است؟

۴- در حال حاضر قیمت پارچه‌های پی‌وی‌سی چقدر است؟

۵- شما به چه متراژ رشته‌های فیبر نوری نیاز دارید؟

۶- قیمت رشته‌های فیبر نوری چقدر است؟

کلام آخر

اگر می‌خواهید با مراجعه به یک فروشگاه معتبر، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای فیبر نوری نورپردازی را در اختیار داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت تیدا لایت مراجعه کنید. در این سایت شما می‌توانید هر آنچه برای راه‌اندازی سقف کشسان با فیبر نوری نیاز دارید را به صورت یکجا با گارانتی خریداری کنید. در هر کجای ایران که باشید خرید برای شما ارسال خواهد شد.