شاید تصور کنید که فیبر نوری فقط در سیستم‌های مخابراتی استفاده می‌شود ولی در چند سال اخیر، نورپردازی با فیبر نوری جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است. مصرف برق بسیار پایین، ایمن بودن و طراحی زیبا، ۳ فاکتور مهمی هستند که محبوبیت نورپردازی با فیبر نوری را هر روز بیشتر از قبل می‌کنند. اگر شما نیز دوست دارید برای محیط کار یا برای خانه خود فیبر نوری را جهت نورپردازی اجرا نمایید، باید کلیه تجهیزات نورپردازی با فیبر نوری را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. پس با ما همراه باشید تا اجزای نورپردازی با فیبر نوری را به شما معرفی کنیم.

معرفی تجهیزات نورپردازی با فیبر نوری

برای هر نوع سیستم نورپردازی، شما باید تجهیزات باکیفیت را خریداری کنید تا طول عمر مفید بالایی داشته باشند و در کوتاه مدت خرابی‌هایی در داخل این تجهیزات بروز نکند. اجزای نورپردازی با فیبر نوری عبارتند از:

رشته‌های فیبرهای نوری

مهم‌ترین قسمت نورپردازی با فیبر نوری، رشته‌های فیبر نوری هستند که در نهایت باعث روشنایی و به نمایش درآمدن سبک طراحی نورپردازی خواهند شد. این رشته‌ها به صورت شیشه‌ای طراحی می‌شوند. بنابراین زمانی که سیستم روشنایی را به جریان برق وصل می‌کنید، شاهد روشن شدن رشته‌های شیشه‌ای خواهید بود. البته جریان برق وارد این رشته‌های شیشه‌ای نمی‌شود بلکه آنچه شما مشاهده می‌کنید، انعکاس نور است که با عبور از شیشه‌ها، جلوه زیباتری به خود می‌گیرد. عدم عبور جریان برق از رشته‌های فیبر نوری، ایمنی این نوع سیستم نورپردازی را بالا می‌برد. یعنی حتی در محیط‌های مرطوب مانند استخر نیز شما می‌توانید نورپردازی با فیبر نوری را اجرا کنید. ضخامت رشته‌های فیبر نوری بسیار متنوع است اما آنچه اهمیت دارد این است که از انعطاف پذیری بالای برخوردار می‌باشند و در نتیجه امکان اجرای هر نوع طراحی در نورپردازی با فیبر نوری وجود دارد. برای مثال یکی از رایج‌ترین و زیباترین سبک‌ها در طراحی این است که شما آسمان پرستاره را برای اتاق خواب و یا قسمتی از سالن پذیرایی به تصویر بکشید. در این طراحی، رشته‌ها به گونه‌ای در سقف چیده می‌شوند که در زمان روشن شدن، نمایی شبیه به یک کهکشان پر ستاره را به ارمغان می‌آورند.

هسته فیبر نوری

در وسط رشته‌های شیشه‌ای، هسته قرار گرفته است که این هسته نیز از جنس ماده شفاف ساخته می‌شود. زمانی که نور از هسته رشته‌های فیبر نوری عبور می‌کند، باعث درخشیده شدن رشته‌ها خواهد شد. جنس هسته، از شیشه یا پلاستیک شفاف است.

روکش فیبر نوری

بر روی رشته‌های فیبر نوری، روکش قرار می‌گیرد که این روکش از شکسته شدن رشته‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد. اما کاربرد دیگر این روکش، روشنایی فیبر نوری است. به این صورت که با توجه به تفاوت ضریب شکنندگی نور بین روکش و هسته فیبر نوری، زمانی که پرتوها از هسته عبور می‌کنند، با برخورد به روکش، امکان خروج برای آن‌ها وجود نداشته و دوباره به داخل هسته باز می‌گردند. این مسیر رفت و برگشت باعث روشن شدن فیبر نوری خواهد شد.

تجهیزات فیبر نوری

بافر رویه

تمامی تجهیزات فیبر نوری شامل رشته‌ها، روکش و هسته، در داخل بافر که نقش محافظتی را بر عهده دارد قرار می‌گیرند. در نتیجه این بافر باعث می‌شود رشته‌ها در برابر عوامل محیطی به خصوص رطوبت مقاوم باشد.

دستگاه تغذیه فیبر نوری

 همانند هر سیستم روشنایی، فیبر نوری نیز برای روشن شدن به دستگاه تغذیه که تامین کننده جریان برق است نیاز دارد. براساس سبک طراحی نورپردازی با فیبر نوری، محل نصب دستگاه تغذیه متفاوت خواهد بود. منبع فیبر نوری باید به گونه‌ای نصب شود که بر روی زیبایی طراحی ظاهری تاثیر نگذارد.

لنز و کریستال‌های آویز

لنزها و کریستال‌های آویز جزء تجهیزات غیر ضروری برای راه اندازی فیبر نوری جهت نورپردازی به حساب می‌آیند. در واقع بیشتر جنبه تزیین دارند. بنابراین در استفاده از لنز و کریستال‌های آویز، شما ابتدا باید سبک طراحی را تعیین نمایید تا مشخص شود آیا به استفاده از لنز و کریستال‌های آویز نیاز می‌باشد یا خیر.

چرا از نورپردازی با فیبر نوری استفاده کنیم؟

در ابتدای مطلب بیان کردیم که در چند سال اخیر نورپردازی با فیبر نیروی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. اما دلیل این محبوبیت چیست؟

  •       ایمنی سیستم روشنایی فیبر نوری بسیار بالا است و خطر برق گرفتگی به خصوص در محیط‌های مرطوب وجود ندارد.
  •       میزان مصرف برق این سیستم روشنایی بسیار پایین است و در نتیجه از نظر هزینه‌ها مقرون به صرفه می‌باشد.
  •       انعطاف پذیری رشته‌های فیبر نوری این امکان را فراهم می‌کند تا شما هر طرح و نقشه‌ای که مد نظر دارید برای سیستم روشنایی اعمال نمایید.
  •       عیب یابی و تعمیرات نورپردازی با فیبر نوری واقعاً راحت است و اگر افراد متخصص در کنار شما حضور داشته باشند، بدون اینکه آسیب به رشته‌ها وارد شود تعمیرات انجام می‌شود.
  •       با توجه به اینکه جریان برق از این رشته‌ها عبور نمی‌کند، بنابراین مسئله افزایش دما در محیط وجود ندارد.
  •       کاهش مصرف انرژی، قطعاً در راستای حمایت از محیط زیست خواهد بود. در واقع نورپردازی با فیبر نوری سازگار با محیط زیست است.

کلام آخر

برای خرید هر کدام از تجهیزات نورپردازی با فیبر نوری، می‌توانید به سایت تیدا لایت مراجعه کرده؛ با کارشناسان فروش ما صحبت کنید و در هر کجای ایران که هستید تجهیزات مورد نظر خود را با کیفیت بالا و از برندهای معتبر دریافت نمایید. کلیه محصولات تیدا لایت با گارانتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد.