یکی از مهمترین اقدامات در طراحی دکوراسیون داخلی، بحث نورپردازی است. در واقع نورپردازی، زیبایی دکوراسیون داخلی را چندین برابر می‌کند. بنابراین هر نقصی در روشنایی ساختمان می‌تواند تمامی هزینه‌هایی که شما برای طراحی دکوراسیون داخلی صرف کرده‌اید را هدر بدهد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مطلب انواع نورپردازی در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت نورپردازی در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

اجازه دهید قبل از هر چیزی در این مورد صحبت کنیم که چرا ما همواره توصیه می‌کنیم در طراحی داخلی، یک تیم حرفه‌ای را برای نورپردازی در کنار خود داشته باشید:

  1. اگر نورپردازی دکوراسیون داخلی ‌ایده‌آل نباشد، در زمان شب تمامی ساختمان از نور یکنواخت برخوردار نخواهند بود. برخی از قسمت‌ها روشن‌تر و برخی قسمت‌ها تاریک به نظر می‌رسند. همین موضوع
    نه تنها بر روی زیبایی دکوراسیون داخلی تأثیر می‌گذارد بلکه باعث اذیت شدن چشم کسانی می‌شود که در داخل محیط زندگی می‌کنند. مسلماً وقتی شما از یک قسمت با نور کم وارد قسمتی با نور زیاد می‌شوید، چشم اذیت خواهد شد.
  2. از طرف دیگر نورپردازی ساختمان باعث ایجاد جلوه‌های بصری بسیار جذاب در دکوراسیون داخلی می‌شود. وقتی شب تمامی لامپ‌ها را روشن می‌کنیم، محیط خانه به زیبایی می‌درخشد بدون اینکه تاثیر منفی بر روی چشم ما بگذارد.
  3. اگر نورپردازی دکوراسیون داخلی به صورت‌ حرفه‌ای انجام شود، حتی در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهد شد. وقتی شما به صورت اصولی نورپردازی را طراحی کنید، در عین حال که ساختمان روشنایی کافی دارد، از استفاده بیش از اندازه از لامپ‌ها جلوگیری می‌گردد.
  4. حتی تنوع رنگ نور در دکوراسیون داخلی نیز بر روی زیبایی آن تأثیر می‌گذارد. مسلماً در قسمت پذیرایی و آشپزخانه بهتر است از رنگ‌های آفتابی و مهتابی استفاده کنیم. رنگ‌های آبی و صورتی مختص اتاق خواب هستند. اگر این هارمونی رنگ رعایت نشود، زیبایی دکوراسیون داخلی تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

وقتی در مورد نورپردازی در طراحی ساختمان صحبت می‌کنیم، منظور ما این است طراحی ساختمان به گونه‌ای انجام شود که هم نور طبیعی به داخل ساختمان به اندازه کافی وارد گردد و هم در زمان شب، سیستم روشنایی به خوبی بتواند محیط خانه را روشن کند. بنابراین در زمان ساختمان‌سازی و طراحی دکوراسیون داخلی، اول باید به بحث نورپردازی طبیعی توجه کنید تا در طول روز نیازی به روشن کردن لامپ‌ها نباشد. به خصوص اینکه نور طبیعی احساس شادابی به خانه می‌بخشد و سطح انرژی را بالا می‌برد. اما نورپردازی مصنوعی یا همان سیستم روشنایی که در خانه به کار برده می‌شود، انواع مختلفی دارد و ما در این قسمت آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

نورپردازی عمومی برای دکوراسیون داخلی

این سیستم روشنایی، نور را به صورت کامل در فضای ساختمان پخش می‌کند. بنابراین فضا حالتی عمومی به خود می‌گیرد. معمولاً برای طراحی نورپردازی عمومی، از چراغ‌های سقفی، آویز سقفی و یا چراغ‌های رومیزی استفاده می‌شود.

نورپردازی دکوراتیو

نورپردازی دکوراتیو

این نوع نورپردازی، جنبه تزیینی دارد و در واقع برای ایجاد یک اثر هنری در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. برای مثال در قسمت‌هایی از سالن پذیرایی که دکوراسیون برای چیدن وسایل تزیینی طراحی شده است، نورپردازی باید به صورت دکوراتیو انجام شود تا وسایل تزیینی بیشتر جلوه کنند.

نورپردازی وظیفه‌ای

قطعاً در هر ساختمان، نورپردازی در برخی از مکان‌ها نسبت به مکان‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد. برای مثال در آشپزخانه که خانم‌ها زمان زیادی را صرف آشپزی می‌کنند، باید نورپردازی به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانند امور خود را انجام دهند. و یا در اتاق مطالعه، باید نورپردازی با هدف تمرکز برای مطالعه طراحی گردد.

نورپردازی هوشمند

این نوع نورپردازی با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی اجرا می‌گردد. در خانه‌های هوشمند می‌توان از نورپردازی هوشمند نیز استفاده کرد که مجهز به سنسور هستند. در نتیجه وقتی شما محیطی را ترک می‌کنید، سیستم روشنایی خاموش می‌شود تا از مصرف بیش از اندازه انرژی جلوگیری گردد.

 نورپردازی تاکیدی

در هر سالن پذیرایی، یک نقطه کانونی وجود دارد که وقتی افراد وارد سالن می‌شوند، توجه آن‌ها به این قسمت جلب خواهد شد. در نتیجه برای این قسمت شما باید نورپردازی تاکیدی را اجرا کنید. حتی در سالن‌های کنفرانس، نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری نیز باید از نورپردازی تأکیدی برای جلب توجه مخاطب در قسمت‌هایی که مربوط به نقطه کانونی است استفاده شود.

کلام آخر

بهترین راهکار برای اینکه یک نورپردازی ‌ایده‌آل برای دکوراسیون داخلی داشته باشید این است که از گروه‌های مهندسی حرفه‌ای بخواهید در این زمینه به شما کمک کنند. تیدا لایت طراح انواع فیبر نوری نورپردازی دکوراسیون داخلی، با مجموعه‌ای از کارشناسان و مهندسین حرفه‌ای در کنار شما خواهد بود. کافی است هدف خود از نورپردازی در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی را برای ما توضیح دهید. ما بهترین سیستم روشنایی را برای شما طراحی خواهیم کرد. اگر به سایت‌ تیدا لایت مراجعه کنید، انواع لامپ‌ها برای نورپردازی داخلی در داخل سایت وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین خرید می‌توانید به صورت آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.