فیبر نوری، سیم نازکی است که به جای عبور برق، نور را از خود عبور می دهد و می تواند با مصرف بسیار کم برق، برای نورپردازی ویژه استفاده شود. فیبر نوری که به اسم تار نوری هم شناخته می شود، به دلیل استفاده آسان و قیمت نسبتا ارزان، استفاده زیادی در نورپردازی دکوراتیو و خطی دارد همچنین فضای بسیار کمی را هم اشغال می کند و برای استفاده از آن در فضای پشت سقف ها، با محدودیت مواجه نخواهید بود. برای آشنایی بیشتر مزایا و معایب روشنایی فیبر نوری مقاله را بخوانید.

روشنایی فیبر نوری چیست؟

از زیباترین روش های تزئین سقف، استفاده از سقف کشسان باریسول است که با استفاده از روشنایی فیبر نوری و کریستال، نورپردازی آن انجام می گیرد. نمای ظاهری این مدل سقف، به شکل یک آسمان پر از ستاره یا کهکشانی بسیار زیباست که با استفاده از فیبر نوری، اجرای چنین نورپردازی ممکن می شود. فیبر نوری یا تار نوری، سیمی نازک می باشد که از قسمت روکش، هسته و بافر تشکیل شده است.

در مرکز فیبر، هسته تعبیه شده است و جنس آن از ماده ای شفاف شیشه ای است تا پرتوهای نور در آن جریان داشته باشد. روکش فیبر نیز از جنس شیشه یا پلاستیک می باشد که دارای ضریب شکنندگی متفاوتی با جنس هسته است. پرتوهای موجود در هسته، پس از برخورد با روکش، به طرف هسته مرکزی هدایت می شوند. بافر نیز روکش رنگی از جنس پلاستیک است که از هسته و روکش فلزی در برابر عوامل آسیب زا، محافظت می کند.

از رول فیبر نوری برای نورپردازی استفاده می شود و از ابزارهای مدرن پر جلوه، محسوب می شود. این ابزار برای اجرای جلوه های نورپردازی کریستال و سقف کهکشانی در محیط های داخلی و خارجی، مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از روشنایی فیبر نوری

استفاده از فیبر نوری برای نورپردازی محیط های داخلی و خارجی، مزایایی را به همراه دارد از جمله آنکه :

عدم تولید حرارت

با توجه به جنس هسته و روکش فیبر نوری و همچنین عدم جریان الکتریسیته در آن، گرم نمی شود و باعث انتقال گرما و حرارت نیز در محیط نمی شود. این مزیت فیبر نوری، آن را مناسب استفاده در فضای داخلی کرده است.

قابل اجرا در هر محیطی

از فیبر نوری می توان برای نورپردازی محیط داخلی و محیط خارجی استفاده کرد. روکش رنگی و از جنس پلاستیک فیبر نوری، از آن در برابر رطوبت محافظت می کند به همین دلیل قابل نصب در محیط خارجی است همچنین در محیط داخلی، در نزدیکی مواد قابل اشتعال یا حساس به حرارت نیز استفاده می شود. از موارد کاربرد فیبر نوری می توانیم به موزه‌ ها، قفسه‌ ها و ویترین ‌های فروشگاه ‌ها، نورپردازی چشم ‌انداز‌ها و… اشاره کنیم.

ایمنی بالای فیبر نوری

نورپردازی با فیبر نوری همراه با ایمنی بالاست زیرا جریان برق داخل آن جریان ندارد و باعث خطر برق گرفتگی نمی شود. در واقع، دلیل اصلی پراستفاده بودن فیبر نوری این است که مولد و منبع تغذیه نور آن می تواند در مکان متفاوت از محل نورپردازی قرار داده شود تا خطرات به حداقل برسند. همچنین با توجه به عدم وجود الکتریسیته در فیبر نوری، اشتعال زا هم نیست.

دوام و ماندگاری بالا

فیبر نوری با توجه به متریال شیشه و پلاستیک که در ساخت آن استفاده شده است، با دوام و ماندگار است همچنین ولتاژ مورد استفاده برای روشنایی آن، ولتاژ بسیار کمی است.

روشنایی فیبر نوری

تنوع رنگ نورپردازی با فیبر نوری

شما می توانید برای نورپردازی با فیبر نوری، از رنگ های مختلف نور مثل آبی، نقره ای، سفید، یاسی، صورتی و … استفاده کنید. رنگ نورپردازی به رنگ ثابت یا متغیر مولد نور، بستگی دارد.

نصب و استفاده آسان

نصب فیبر نوری جهت اجرای نورپردازی فضای داخلی و خارجی، به آسانی است و نیازی به سیم کشی ندارد.

قیمت مناسب

برای خرید فیبر نوری، هزینه هنگفت نیاز نیست و می توانید با این ابزاز، نورپردازی را با کمترین هزینه انجام دهید.

ظرافت و زیبایی

تار نوری با توجه به قطر بسیار کمی که دارد، باعث ظرافت و زیبایی پروژه نورپرداری می شود. پس اگر می خواهید نورپردازی ظریف و ساده ای را در محل مدنظرتان اجرا کنید، فیبر نوری می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

وزن سبک و انعطاف بالا

کابل فیبر نوری، وزن سبکی دارد و به همین دلیل، نگهداری و نصب آن بسیار آسان تر از سایر لوازم مشابه نورپردازی است.

معایب فیبر نوری

استفاده از فیبر نوری برای نورپردازی، معایبی ندارد به جزء چند مورد زیر :

  • منبع فیبر نوری نورپردازی، به طور ویژه برای این ابزار هستند و نمی توان از سایر محصولات مشابه به عنوان منبع اولیه نور فیبر نوری استفاده کرد.
  • برای نصب و استفاده از فیبر نوری باید حساسیت لازم را داشته باشید زیرا هر گونه فشار، ضربه دیدن، خم کردن، کوبیدن فیبر نوری به زمین و وارد کردن نیروی زیاد، باعث آسیب دیدن آن می شود.

قیمت و خرید فیبر نوری نورپردازی

قیمت فیبر نوری بستگی به نوع آن دارد همچنین شما می توانید رول فیبر نوری را در قطر بسیار نازک تا ضخیم تهیه کنید. میزان مواد اولیه استفاده شده در ساخت فیبر نوری نیز بر قیمت آن موثر است. موارد دیگری همچون طول رول، ابعاد، وزن، انعطاف پذیری فیبر نوری، نوع منبع نور و… از دیگر عوامل موثر بر قیمت فیبر نوری هستند.

البته با در نظر گرفتن مزایای فیبر نوری، خرید این ابزار برای نورپردازی داخلی و خارجی، صرفه اقتصادی دارد. شما می توانید مدل های زیادی از رول فیبر نوری تزئینی برای نورپردازی را در سایت فروشگاه تیدا لایت مشاهده کنید و پس از بررسی مشخصات و قیمت محصولات، با قیمت مناسب از طریق سایت سفارش دهید. فروشگاه تیدا لایت، فیبر نوری را در قطرهای ۰.۲۵ میلی متر، ۰.۵ میلی متر، ۰.۷۵ میلی متر تا ۳ میلی متر و در انواع اند لایت و ساید لایت موجود دارد تا پاسخگوی نیاز تمام مشتریان خود به این ابزار باشد.